Duisberg en Amsterdam ontwikkelen waterstofketen
Markus Bangen, CEO van duisport en Koen Overtoom, CEO van Port of Amsterdam, hebben gisteren aangekondigd dat de havens gezamenlijk de waterstofketen en hun achterlandnetwerk gaan ontwikkelen en hebben daartoe een samenwerkingsovereenkomst getekend.
De havens van Amsterdam en Duisburg zijn direct met elkaar verbonden via de Rijn en diverse landroutes en vervullen belangrijke rollen als logistieke hubs voor het Europese achterland. Al lange tijd zijn deze havens partners in het faciliteren van belangrijke handelsstromen tussen Duitsland en Nederland. Dit bestaande partnerschap uit zich onder andere in het gemeenschappelijke bedrijf Hafen Duisburg / Amsterdam Beteiligungsgesellschaft mbH en gaat nu een nieuwe fase in.
Ontwikkeling waardeketen voor groene waterstofdragers
Beide havens hebben grote ambities in de energiesector en willen voorop lopen in de transitie naar duurzame en hernieuwbare energiebronnen. Port of Amsterdam en duisport gaan daarom samen de potentie van diverse waterstofdragertechnologieën verkennen. Met als doel het opzetten van een internationale supply chain voor waterstof op commerciële schaal.
De import, opslag en distributie van groene waterstofdragers spelen een cruciale rol in de energietransitie in de industriële en maritieme sectoren. Port of Amsterdam is samen met andere significante spelers in de waterstofindustrie onderdeel van het H2A consortium. Dit consortium richt zich op het importeren van één miljoen ton groene waterstof in de haven van Amsterdam. H2A biedt een uniek platform dat kan worden verbonden met duisport. Hiermee wordt een end-to-end waardeketen voor groene waterstofdragers tussen beide havens tot stand gebracht.
Gedeeld achterlandnetwerk
Naast de ontwikkeling van de groene waterstofketen, zetten duisport en Port of Amsterdam gedeelde commerciële projecten op om hun achterlandnetwerken te ontwikkelen. De havens van Amsterdam en Duisburg zijn goed verbonden via de binnenvaart-, land- en railcorridors en centraal gelegen binnen het Europese netwerk. Bovenop de bestaande dagelijkse binnenvaartverbindingen, werd in 2019 een Amsterdam – Duisburg rail shuttle gelanceerd. Deze shuttle vormt een belangrijke corridor, die een directe verbinding biedt voor de short sea en intermodale netwerken van beide havens.