Havenexperience De Terminal: cool

Havenexperience De Terminal, een nieuwe attractie in het aanbod van Zeehavendagen Amsterdam 2023, beleefde een geslaagde eerste editie. Bijna vijfhonderd jongeren bezochten de speciaal gecreëerde locatie in het hart van de haven. Met dank aan het Nautische Coördinatie Centrum van Port of Amsterdam, De Koperen Ploeg, douane en politie te water, die lieten zien hoe het er in de praktijk aan toegaat. De Terminal voor jongeren keert terug in 2024, maar dan twee (werk-)dagen.

twee vrouwlijke scholieren zijn aan het houtwerken

Dit was dé plek waar scholieren, studenten en werkzoekenden op interactieve wijze kennis maakten met havenwerkgevers en opleidingen uit de regio. Daarnaast waren er leuke activiteiten voor jong en oud. Varen met de douane of De Koperen Ploeg, ontsnappen uit een escaperoom, fietsen voor een smoothie of een demo met een reach stacker van Forkliftcenter. Ook aan de allerkleinsten werden gedacht. Zo was er een waterbak van Spliethoff waar kinderen met bootjes mochten spelen.

Werken in de haven
Scholieren en studenten die onder het mom van ‘loopbaanoriëntatie en- begeleiding (LOB)’ de haven bezochten gingen direct in gesprek met de aanwezige werkgevers. Of jongeren aan de haven denken wanneer zij toekomstplannen voor hun carrière maken is maar de vraag. Voordat ze op bezoek gingen bij De Terminal hadden ze geen idee dat de haven zo groot en divers is. Ze denken wel aan boten, maar niet per se aan technische of zelfs -logistieke beroepen. En dat is een gemiste kans vinden de werkgevers in de haven. Werken in de haven is leuk! Je verdient er goed en je vindt er leuke mensen.

Sexy imago
Dat de haven geen sexy imago heeft is bekend bij de werkgevers. Maar daar is verandering in te brengen, vinden we allemaal. Zeehavendagen Amsterdam is een mooi initiatief dat de haven als werkgever op de kaart zet. En dat een pop-up Havenexperience werkt, blijkt uit de positieve reacties die de organisatie heeft ontvangen. De combinatie van werkgeversstands met genoeg doe-activiteiten blijkt een succesformule. Ook de reacties op de aansluitende excursies naar een bedrijf in de haven zijn positief. De haven voelen, ruiken, proeven en zien doet nu eenmaal meer met je dan folders verzamelen op een beurs!